עבודה  בגאוגרפיה במסגרת שעור מחשבים – כתות ו'

המטרות:

  1. ניצול המחשב והאינטרנט ככלי עבודה  וכמקור מידע .
  2. העשרת הידע בנושאים הנלמדים בכתה – אזור מישור החוף וצפון הארץ.
  3. תרגול ויישום דרך העבודה המחקרית , בתהליך כתיבת עבודת חקר לפי שלבים.

 

שלב א'

בחירת נושא שקשור לנושא :

גאוגרפיה של מישור החוף וצפון הארץ

 

אפשר להתמקד באחד מתוך ההיבטים הגאוגרפיים הבאים  :

 


-          אקלים 

-           אוכלוסייה

-           נוף

-          חקלאות

-          כלכלה  

-           יישובים

-          הידרולוגיה – ( מים )

-           תעשייה

-          שמורת טבע

-           מים

-           קרקעות

-           תופעות טבע

-           הסטוריה ,

-           יחסי גומלין בין האדם לטבע

-           החי  , הצומח

-           אתר תיירותי

-           אתר ארכיאולוגי

-          שינויים שחלו עם השנים ...


-          פיתוח אזורי


 

תוכלו להעזר בהמאגר הבא המציע  רעיונות לנושאים :

 

-          תופעות טבע – מעינות חמים – חמת גדר  , חמי טבריה , השבר הסורי אפריקני, הרי געש רדומים , קארסט ,  . . .

-          צורות נוף – רכס הרי הכרמל  ,עמק יזרעאל  , מפל התנור  ,

       רכס החרמון , הר מירון  , הר תבור  , עמק החולה , עמק החולה ...

-            אוכלוסייה -  עדת הדרוזים  , הר גריזים , ...

-          ישוב-  עיר , ישוב או אזור  מסויים שיש בו מאפיין מעניין – יפו , עכו ,  קיבוץ כינרת , דלית את כרמל , תל – אביב , דגניה , יד מרדכי   . . .

-          נמל חיפה , נמל אשדוד , ...

-          היבט הידרולוגי- אגם הכנרת ,  ים המלח , נהר הירדן , נהר הירקון , מפל התנור , נחל אלכסנדר , החצבני הבניאס ודן  ...

-          קרקעות  בזלת , חול , כורכר ,  ...

-           אתר תיירותי או ארכיאולוגי  – ראש הניקרה , ציפורי  בית שאן , קיסריה...

-          היבט היסטורי - מושבות השומר בגליל, קיסריה , בית שאן ...

-          אגד הערים של גוש דן .

-          תעלת הימים

-          הים התיכון כגורם אקלימי באזור .

-          מוביל המים הארצי .

-          מסלול טיול מומלץ

-          תכנית תעלת הימים

-          מי תהום .

-          שמורת טבע – שמירת החולה , ראש הנקרא ,

-           

 

נבדוק ביסודיות שהנושא אכן מעניין אותנו ,

נקרא קריאה מרחפת , נוודא  שיש עליו מספיק חומר , נפתח תיקייה כדי לשמור בה את כל שלבי עבודת החקר ,  וננסח את נושא העבודה .

 [- קריאה מרחפת : מובילה לאיתור קטעים בהם ממוקד המידע .

- קריאה ממוקדת : מובילה לאיתור רעיון מרכזי ,תוך מיון ,הבחנה בעיקר ואיתור התשובה . ]

שלב  ב' –ניסוח שאלות חקר – ראשי הפרקים לעבודה . 

מהי שאלת חקר טובה ?

1.      שאלה מרכזית הקשורה באופן ישיר לנושא , ומובילה בכל מהלך המחקר .

2.      שאלה פתוחה , רב כיוונית שאין לה תשובה חד משמעית.

3.      שאלה המחייבת התמודדות עם מספר מקורות מידע שונים .

4.      שאלה המזמנת שימוש בכלי מחקר ( תצפית,ראיון,סקר,דיאגרמה ,תרשים ....)

5.      שאלה המובילה להבנת השלכות , או הסקת מסקנות .

6.      שאלה הדורשת זמן ומחשבה עמוקה ויסודית  כדי להגיע לתשובה .

7.      שאלה שיש עליה מידע נגיש .

 

משפטי שאלה  המתאימים לשאלות חקר:

-          מה הבעיה / התופעה / המוצגת בנושא העבודה ?

-          באילו דרכים מתמודדים עם פתרון הבעיה ?

-          מהם היתרונות והחסרונות ב...

-          מהם השינויים שחלו ב...

-          מה המאפיין את ...

-          מהו התהליך שעבר ...

-          מהי ההשפעה של ...?

-          מהי החשיבות ...

-          מהי התוצאה של ...

-          מהי התרומה של  ...

-          מה ניתן להשיג בעקבות  ...

-          מה הקשר בין ...

-          מה ההבדל בין ...

-          לשם מה ..

-          כיצד ...

-          מדוע ...

-          האם ...

-          היכן ...

-          מה גרם ל...

 

לאחר שניסחנו כארבע שאלות חקר ,

נקבל "אור ירוק" להמשך שלבי תהליך כתיבת העבודה.

 

שלב  ג'

חיפוש ואיסוף חומר – בהתאם לשאלות החקר .

נתכנן , נאתר  קטעי מידע  ונמיין לפי מה שמתאים לנו . נחפש גם תמונות  , מפה , טבלה , איור  תרשים , גרף , תצלום , מאמר , סיפור שיר , וכדומה ..

ונשמור את  הקישור  בקובץ וורד שבו אנו אוספים את החומר

 

שלב  ד'

ארגון המידע - התאמת החומר לשאלות החקר השונות. מיזוג מידע  ממקורות שונים ע"י  סיכום במילים שלי ושימוש במילות קישור בין הפסקאות :

 


תחילה...                                                  אף על פי ש..

לעומת זאת...

עד כה עסקנו ב... ועתה נעסוק ב...                בהשוואה ל...

מצד אחד.... מצד שני....

בעבר...  

בעתיד...                                                    אני חושב ש...

אני שולל את הטענה ש...

במילים אחרות...

הדוגמה הטובה ביותר לכך היא...                 מכאן נובע ש....

                                                           ההשלכות של עניין זה...

יתר על כן...

הדבר דומה ל....

לאחר מכן ...

כמו...

 בניגוד ל...


 

 

- בשלב עיבוד המידע  , אנו מארגנים את הידע הקיים ,

ומפיקים מידע חדש משלנו   ע"י כתיבת תמצית , ובהתאם לראש הפרק שלנו.

 

נקרא פסקה , נאתר רעיון מרכזי ,  נכתוב בקצרה את הרעיון במילים שלנו –

 ע"י בחירת הדברים החשובים שהיו בקטע  ובהתאם לשאלת החקר שלנו.

 

לאחר שלב הפקת הידע , שבו התייחסנו בצורה מעמיקה ויסודית לשאלת החקר ,

סיימנו בעצם לכתוב את :"גוף העבודה.

 נקרא את מה שכתבנו , ונבדוק שסיכמנו את המידע המבוקש בעזרת מילות קישור ומשפטי קישור שלנו .

 נוודא שהתשובה לשאלת החקר  משכנעת ואיכותית.

 

רצוי להעזר בכלי מחקר ובמשאבים מגוונים נוספים מלבד קריאה :

 

 


-         תצפית

 

-         ראיון

-         סרט

-         סיור

-         ניסוי

-         מפה

-         עיתון

-         סקר

-         שאלון


 

 

 

 

 

שלב ה'  - עריכת העבודה :

 

- נעצב עמוד  שער לעבודה – ובו נציין את נושא העבודה , שם המגיש , נצרף תמונה או איור מתאים , תאריך ההגשה  ושם ביה"ס ,

- תוכן העניינים – בצירוף  מספרי עמודים.

-  מבוא (נימוקים לבחירת הנושא , ידע קודם שהיה לי בנושא , קשיים צפויים , תכנון העבודה , והקדמה לנושא בכלליות .)  .

- ראשי הפרקים  - פירוט שאלות החקר  .

- גוף העבודה - התייחסות לכל ראש פרק בנפרד .

- סיכום לעבודה   הערכה מסכמת , הסקת מסקנות בהתאם לשאלות החקר  , מה למדתי , קשיים שהיו לי בתהליך הכתיבה ...?

+ רפלקציה - משוב עצמי לתהליך שעברתי בשלבי כתיבת העבודה .)  

- ביבליוגרפיה – רשימת מקורות המידע  (שמות האתרים באינטרנט , אינציקלופדיה – כרך ועמוד ... )

- נספחים -  כתיבה יצירתית –מפרי עטי :  שיר , חיבור, מכתב  ... כתבה עיתונאית שקשורה לנושא , תמונות , תצלומים , דיאגרמה , מיסמכים , מכתבים  טבלה ...

 - הגהה לפני ההגשה  :

-  קריאת העבודה באופן מעמיק ויסודי .

-  הוספת דברים חשובים , תיקון , שינוי ניסוח  ...

-  בדיקה חוזרת שהדפים מאורגנים , שהכתיבה איכותית , ושהעבודה מוגשת לפי הכללים המקובלים, ולפי ההנחיות  .